Register
A password will be e-mailed to you.

Sauer 202. hvilken kaliber 308 vs 30.06 ??

Fora Jagtudstyr & Jagtvåben Sauer 202. hvilken kaliber 308 vs 30.06 ??
Fora Jagtudstyr & Jagtvåben Sauer 202. hvilken kaliber 308 vs 30.06 ??
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    jfro
    5 Indlæg

Hej folkens.Jeg er meget i tvivl om kaliber valg, lå 2,5 time inden jeg kunne sove i nat og tænkte.. Det irritere mig jeg ikke bare kan beslutte mig, men så da jeg læste på nettet igår. Var der en som skrev at der var mere rekyl i 308w end 30.06.. så nu fatter jeg intet..
    Jeg køber en sauer 202 i træ ligemeget hvad, spørgsmålet er bare om det skal være 308w eller 30.06 ??

Jeg er ikke den bedste til rekyl, ved godt jeg lige har skudt med 7mm.. Men den følte jeg mig heller ikke 100 % sikker på, nok mere 90..

vægt har også en betydning for mig hvis der forskel gerne letOg vil gerne have den 100 % følelse i kroppen.. Som jeg kan trykke af uden at skulle tænke over det..
    Krav: råvildt, kronvildt, dåvildt og svin

Håber i kan og vil komme med nogle kloge ord / guldkorn som jeg kan benytte mig af :) tak

mortenbanan
    1 Indlæg

Jeg har en Sauer 202, 30.06 med rekyl dæmper, det fungere bare med en zeiss 3-12 -56 noget du kunne være interesseret i ?

anp92
    1 Indlæg

Hvis man stiller det op som nogle krav, som så gør det rent fysisk til at bestemme hvilken rifle der er mest rekyl i, så er det at man ser på hvor tung en kugle det er du bruger, hvor tung en rigle du har, samt hvor stor en mundingshastighed som kuglen har.
    Både .308 og 30.06 har det gældende krav til energi som kuglen skal ramme med hos dey vildt du ønsker at jæge, også til elg hvis du em dag ønsker det.
    Men hvid du har samme kuglevægt i riflen, så er der mere krudt i en 30.06 end en .308. Dette betyder æavere udgangshastighed for .308 end 30.06.
    Så hvis det er den med mindst rekyl du ønsker, vil jeg nok foreslå en .308.
    Men du kan også minske rekylen ved at købe en tungere rifle, men det gør den jo også lidt svære at rende rundt med.

Så en opsumering: mindst rekyl = .308, som kan bruges til al det vildt du har nævnt
    håber det kunne hjælpe

jako3476
    1 Indlæg

Hvis jeg var dig ville jeg undersøge hvilken kaliber ammo er billigst til, og så vælge den. Er ret sikker på at både 308 win. og 30.06 opfylder krav til det ønskede i hele Skandinavien. Hvis du er nervøs for rekyle så køb dig en mundingsbremse og et par gode høreværn. En mundingsbremse kan i nogle tilfælde reducere rekyle på en 30.06 med op til 80% , men til gengæld giver riflen noget mere lyd fra sig.

Hej jæger!

først og fremmest, du sprøger til vægt og rekyle, så er en 308w lidt lettere da den er med kortere løb, og rekylen er der ikke meget forskel på.

vil sige du har valget mellem 2 ganske udemærket kaliber til at skyde alt med, i hvert fald på den danske vildt bane.

så er det så med hvad du vil blive mest glad for at skyde med, med hensyn til rekyle og tryghed ved riflen. – jeg har personligt selv én gammel Tika 30-06 riffel, og den er jeg gankse tilfreds med, syntes ikke der er noget rekyle i som burde afskrække nogle fra at skyde med riffel.

men altså, efter hvad du efterspørger så tror jeg det ville være smartes at købe en 308W. men altså sprøg i den jagtforretning du nu vil købe din nye riffel i
    skal lige siges til sidst, hvis du har tidligere skydt med en 7mm, og den lige var i overkanten, så skulle begge af de 2 overstående kaliber være perfekt til dig!

håber du finder ud af det og det kunne være en hjælp, så du ikke bare bliver mere i tvivl
    mvh Simon

jfro
    5 Indlæg

tak for svaret alle sammen, kan helt sikkert bruges..

Er lidt imod rekyldæmper pga den er mega grim og så hvis den sidder i riflen bliver den tungere bagtil og sælger egentlig min nuværende riffel for at få en som er lettere…

Så vidt jeg kan forstå på det hele kan en 308w sagtens skyde alt udover sådan noget som: bøffel og elefant..

i kugle valg ville jeg nok vælge: oryx 11,7g

mads.faber.5
    1 Indlæg

308w skal kunne opfylde de krav du har :)

jfro
    5 Indlæg

takker

Kim Therkelsen
    1 Indlæg

Hvis du vil skyde en del på bane og have patronerne til en god pris skal du vælge 308W. Denne har også en “flad” bane. Håber du kan bruge svaret.

MVH. Kim

Humle
    1 Indlæg

En let riffel giver lidt mere rekyl, sådan er det bare.

Hvis du pga. udseende ikke vil monterer mundingsbremse, synes jeg du skulle overveje en riffel med et ordentligt pistolgreb og derefter monterer et greb fra en boremaskine.

Dette vil gøre dig i stand til, at monterer riflen tæt til skulderen og derved mindske anslaget mod skulderen.

De fleste med rekylskræk har erhvervet denne fordi de ikke har holdt ordentligt fast på deres våben! med det resultat, at våbnet “slår” hårdt tilbage.

Ang valg af kaliber, mener jeg ovenstående skulle løse problemet, så du fremover frit kan vælge den type der dækker dine behov.

knæk og bræk

jfro
    5 Indlæg

tak tak, tror det bliver en 308 så rekyl skræk er jeg heller ikke, skulle bare være noget der er mindre end 7mm

J.A.Jensen
    54 Indlæg

Er 308’eren ikke 7,62 mm…??

Genlad
    15 Indlæg

Jo Da, en ægte 0.308 – 7,62 x 51

J.A.Jensen
    54 Indlæg

Jeg mente det nok… :)

ejnar
    1 Indlæg

mortenbanan sagde

Jeg har en Sauer 202, 30.06 med rekyl dæmper, det fungere bare med en zeiss 3-12 -56 noget du kunne være interesseret i ?

jeg er måske interessert i din riffel mit nummer er 24616078

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.

Tilmeld dig Jægerbrevet

Jægerbrevet er Jægernes Magasins nyhedsbrev, og det giver dig eksklusiv adgang til bl.a.:

✅ Tips, tricks, guides og jagthistorier af jagteksperter

✅ Konkurrencer og rabatkoder til jagtbutikker

✅ Tests af jagtudstyr og jagttøj