Registrer
Et kodeord vil blive e-mailet til dig.

Mange tror fejlagtigt at ens første sneppe skal kysses i røven.  Men dette er ikke i henhold til de gamle danske jagttraditioner.

Sneppen eller troldfuglen, som den også kaldes, er det ædleste stykke jagtbare vildt vi har i Danmark. Den er svær at nedlægge med sine zig-zag bevægelser i flugten og selv i England, hvor fuglen kan skydes på træk er dette ikke velset.

Læs også: Sneppejagt

Sneppen er højest rangeret på vildtparaden, endda højere rangeret end en hjort med et flot trofæ.  Ligger der fx en flot kronhjort på paraden, så placeres sneppen  øverst mellem stængerne på selve geviret på kronhjorten.

Sneppen er den eneste fugl som bæres i stængerne, da hovedet og halsen er skrøbelig og der er risiko for at hovedet falder af. Det højest rangerede stykke vildt på vildtparaden, kan ikke ligge uden hoved, det ville være respektløst.

Kan det så passe, at sneppen først skal masseres så der kommer afføring ud og skytten derefter skal kysse sneppen i kloakken (betegnelsen for endetarmen på fuglevildt ), til stor morskab for det øvrige jagtselskaber? Nej, naturligvis ikke, dette er ikke at vise respekt for vores ædleste jagtbare vildtart.

Den gamle jagttradition, som alle jægere bør tage til sig igen, er at jagtlederen overrækker sneppen i sin jagthat til skytten, som herefter kysser sneppen på brystet for at ære fuglen.

Selv under tilberedning af sneppen i henhold til de gamle traditioner, er der respekt om fuglen. Her  plukkes hele fuglen med hoved, næb og hals og sneppen steges med hovedet vendende bagud og næbbet stukket ned mellem lår og krop.

10 Responses

  1. Wolffbrandt

    Jeg har forsøgt at finde ud af hvornår det gamle sneppe-ritual tog den uheldige drejning, fra kysset på brystfjerene, til det uhumske og særdeles uhygiejniske kys i røven. Jeg mener at man vanærer såvel den fine fugl som den dygtige skytte som skød den, ved at følge den “nye” tradition. Jeg vil meget gerne vide mere om skiftet mellem de to ritualer, hvis nogen kan bidrage med viden derom. Samtidig slår jeg gerne et slag for at man genindfører det oprindelige og, efter min mening, mere ærefulde (og mere hygiejniske) ritual.
    Mvh. Wolffbrandt

    Svar
      • Jørgen Bukholt

        Hej Nikolaj.
        I de arktiske områder (Grønland m. m) har man brugt at “kysse” de skudte ryper bagi. Man sugede og tømte kloakken, for at spise det der indeholdt rester af ufordøjede bær/planter. Det gjorde man for at undgå skørbug i vinterhalvåret. Man har måske ikke været klar over årsagen, men naturfolk har altid fundet på metoder til at overleve.
        Mvh Jørgen

  2. Peder møller

    jeg har hørt at årets første nedlagte sneppe skulle sendes til kongehuset
    er det rigtigt

    Svar
  3. Martin Poulsen

    Det er ikke korrekt som det skrives i artiklen.

    De første beskrivelser omkring sneppen som jeg har fundet er fra 1790’erne.

    Her beskrives det at man tror at sneppen stikker næbbet i jorden og suger næring direkte fra jojrden. Når jægeren så nedlægger sneppen placeres læberne på gattet/kloakken for symbolsk at overføre Moder Jords energi igennem sneppen til jægeren. Dette skulle gøre Jagtgudinden Diana glad, og tildele jægeren jagtheld.

    Senere (omkring 1905/1908) finder jeg den færste beskrivelse hvor jagtlederen(ikke fiskalen) lægger sneppen på sin hat og overrækker denne til jægeren, som skal kvittere med et kys på brystet.

    her er det gået fra traditionen med morder jord og energi til at ære fuglen, som dengang blev sendt ind til kongehuset(årets første sneppe. Ham der blev tildelt Kongens Sneppepræmie kunne kalde sig Sneppekonge resten af året.
    Denne sneppe blev kaldt Kongesneppen)

    I 1953 findes i en bog om gamle danske jagttraditioner følgende beskrivelse (fra midtsjælland)
    “Jægeren, som nedlægger sin første sneppe, skal tage den op i næbbet, holde den mod vinden, kysse den i gatten og derefter hænge den i jagttaskens første galge; det skulle bringe jagtlykke”

    Jeg vil ikke sige om der er en rigtig og en forkert måde.

    Men kysset bagi er såvidt jeg kan finde ud af den oprindelige.

    Det med at klemme sneppen og tvære den ud i ansigtet på den unge nimrod, er en uskik. Det er barnligt, klamt, plat og utilstedeligt, og bør stoppes omgående. Det ærer hverken sneppen, jægeren eller traditionen.

    Jeg har brugt TIMER og flere aftener på at søge og researche emnet.

    Artiklen ovenfor er intet andet end forfatterens egen mening og holdning. Der er ikke et eneste eksternt link eller henvisning til historiske fakta og dokumenter.

    Artiklen er således i min optik intet værd. I bedste fald er den overflødig. I værste fald mudrer den debatten om traditionerne til.

    Svar

Leave a Reply

Your email address will not be published.